Erhvervsforløb
2019 -
Selvstændig rådgiver, PA og facilitator.
Dertil oplæg, skribentvirksomhed og organisationsudvikler.
2014 - 2019
Områdechef Fritids- og Ungdomsskoleområdet, i Børn og Unge, Aarhus Kommune.
Chef for al kommunal fritids- og undervisningsvirksomhed fra 4. klasse til det 17. år.
Nærmeste leder for 6 ledere – ledelsesteam på 10, herunder for lederen af områdets fællesadministration og for Gadeplan UngiAarhus.
Budgetvolumen ca. 246 mio og 1000 medarbejdere, heraf 550 timelønnede.
Ansvarlig for en fuldstændig reorganisering af FU-området ud fra byrådsforlig april 2014 samt sætte ny fælles retning via FU plan i forlængelse af Børn og Unge-politikken.
Formand for lederrådene i Bispehaven og Søndervang.
2011 – 2014
Sektionsleder i Århus Kommune, Børn og Unge, Pædagogik og Integration og daglig leder af SSP.
Ansvar for sekretariatsbetjening af chefgruppen i det tværgående samarbejde indtil ultimo 2013.
Ledelse af bydækkende, forebyggende indsatser over for unge.
Medskaber på ny ungdomsstrategi i forhold til 95% målsætningen.
Formulering af ny forebyggelsesstrategi til byrådsbehandling.
Medarkitekt på ”Aarhus modellen”, Radikaliseringsindsatsen.
2009 - 2011
Sektionsleder i Århus Kommune, Børn og Unge, Videncenter Sundhed og Trivsel og daglig leder af SSP.
Ansvar for sekretariatsbetjening af chefgruppen i det tværgående samarbejde.
Ledelse af bydækkende, forebyggende indsatser over for unge.
Formulering af ny forebyggelsesstrategi.
2007 - 2009
Sektionleder i Århus Kommune, Børn og Unge, Videncenter Pædagogisk Udvikling og daglig leder SSP.
Ansvar for sekretariatsbetjening af chefgruppen i det tværgående samarbejde.
Generelt: udviklingsplan, strategiudvikling mv. herunder læringsstile.
Fælles forældresamtalekoncept – Status- og udviklingssamtale – 0-18 år.Omorganisering af Fritids- og Ungdomsskoleområdet – Udviklingsplan og budgetmodeller.
Opbygning af ny sekretariatsfunktion.
Ledelse af bydækkende indsatser over for børn og unge.
2006 - 2007
Kontorchef, Videncenter Udsatte børn og unge, Århus Kommune.
2004 - 2006
Ekspeditionssekretær i tværfaglig organisation, Århus Kommune.
1995 - 2004
Fuldmægtig i Århus Kommune magistratens 4. afdeling – Skoler, fritid og kultur.
1993 - 1995
Konsulent i Århus Kommune, magistratens 4. afdeling – Skoler, fritid og kultur.
1984 - 1993
Faglig og pædagogisk sekretær i faglig organisation (Landsforeningen Danske Klubfolk – fusioneret med BUPL i 1991).
1979 - 1984
Institutionsleder Fritids- og ungdomsklub 6 – 18 år Århus Midtby.
1977 - 1979
Pædagog Fritidshjem.
1973 - 1974
Pædagogisk medhjælper behandlingshjemmet Dalgården.
1972 - 1973
Forpraktikant Legestuen Skovvang og Børnehaven Vorrevangen.
Tillidshverv
1996 - 2006
HK – tillidsrepræsentant.
Næstformand MED-udvalg, FællesMED og sæde i HovedMED.
Tilsvarende poster i SU-systemet.
Grunduddannelse
1974 - 1977
Børneforsorgs- og omsorgspædagog (nu benævnt socialpædagog).
1972
Student Varde Gymnasium.
Relevante kurser/efteruddannelse
Projekstyring – Prince II certificering – Mannaz.
Intern uddannelse i ledelsesbaseret coaching – Attractor/Rambøll.
Databehandling - SAS Institute.
Intern uddannelse – Virkningsevaluering.
Kommunalt budget og kommunaløkonomisk planlægning.
Diplommoduler på Forvaltningshøjskolen.
Intern uddannelse af Områdechefgruppen – UKON.
Meddesigner og deltager på ledelseskompetence forløb – LOKE for alle ledere i organisationen. Databaseret ledelse – og Teamledelse som fundamentale emner. Baseret på praksislæringsprincipper, 2016 – 18.
Løbende Intern teamudvikling eget ledelsesteam på 10 fra 2015 med bistand fra UKON og andre.
Stærke Lærings Fællesskaber – kompetenceudviklingsforløb med VIA sammen med den øvrige chefgruppe, herunder deltagelse i studietur til Ontario, Canada.
CV
Resumé
Faglige kompetencer
Min omfattende erfaring gør, at jeg i dag sidder med en velbevandret viden udi facilitering af tværfagligt og tværorganisatorisk samarbejde. Jeg er stærk i organisering, organisations-udvikling samt holdsætning og har erfaring med at lede dialogbaserede beslutnings- og implementeringsprocesser. Endvidere besidder jeg stor viden om børn og unge området, fritidspædagogik - specifikt udsatte børn/unge. Jeg evner at se perspektiver fra såvel medarbejder som politisk niveau, ligesom jeg har stor erfaring med både linje-, projekt- og procesledelse. Nogle af mine spidskompetencer er ligeledes undervisning og formidling på skrift og tale i mangfoldige sammenhæng - fx opbygning af indstillinger og notater - samt fortolkning og fremstilling af data og håndtering af pressen.
Ledelsesstil
Mine ledelsesmæssige kompetencer er tilegnet via mangeårig praksis suppleret af dialog, refleksion og sparring med chefer, ledelseskolleger og fagpersoner med viden om ledelse og organisation.
Min læringsmetode har en meget håndværksmæssig tilgang. Jeg går ind i emner via oversigtsartikler, forskningsoversigter mv., læser derefter relevant indenfor feltet og omsætter så i en praktisk sammenhæng. Derudover holder jeg mig á jour ved læsning af aktuel litteratur om psykologi, pædagogik, ledelse og organisation.
Desuden har jeg anvendt direkte praksisfeedback, hvor konsulent/rådgiver har været til stede under performance. Det gælder uanset, om der har været tale om ansvar for udførelse af linjeledelses-, projekt- eller procesledelsesopgaver. Det har endvidere givet mig stort udbytte gennem årene at deltage i interne uddannelsesforløb i Børn og Unge, Aarhus Kommune og i den forbindelse løbende at få anvendt viden i praksis i hele styringskæden.
Relevante resultater
Proces op til og implementering af byrådsbeslutning om fælles værdier og indsatser som fundament for arbejdet med udsatte børn og unge, herunder netværksmødet som fælles samarbejds- og beslutningsform (netværkmødet).
Afprøvning af nye økonomimodeller vedrørende udsatte børn og unge, herunder Investeringsmodel 0 – 1 år samt Investeringsmodel Ikke UddannelsesParate (IUP) – En vej ind i fællesskabet.
IT projekt: Lokalsamfundsprofilen (LSPen) Faktabaseret ledelsesinformation. Projektets afgørende tre succeskriterier blev opfyldt: systemet fungerede, tidsplanen (3 år) og budgettet overholdt.
Formulering af effektmål, delmål, indsatser og indikatorer på udvalgte strategiske områder f.eks fravær, kriminalitet, uddannelse, foranstaltninger.
Reorganisering af det tværgående og tværfaglige samarbejde efter magistratsreform
Medarkitekt i udarbejdelse af videnbaseret forebyggelsestrategi.
Udvikling af grundkonceptet Status Udviklings Samtaler (SUS) – Forløber for Dialoghjulet.
Kvalitetshjul og kvalitetsrapportering 0 – 18 år som styringsinstrument i pionerfasen.
Udarbejdelse af strategier, effektmål, delmål, indikatorer og indsatsområder 0-18.
Omorganisering af Fritids- og Ungdomsskoleområdet - ny budgetmodel og indhold, herunder implementering af byrådsbesluttet udviklingsplan. Fritids- og Ungdomsskoleplan 2007.
Metodeudvilkling på ungdomsområdet, funderet i teoriudvikling sammen med Aarhus Universitet.
Årlig Handleplan Lokalråd Århus – SSP til byrådsbehandling.
Fællesprojektet imellem Aarhus Kommune og Østjyllands Politi forankret i SSP: Forebyggelse af radikalisering og diskrimination.
Uddannelseskoncept for mentorer i radikaliseringsindsatsen – Aarhus Modellen.
Organisering af samarbejdet i henhold til retsplejelovens § 115.
Organiserring af Tværfagligt Ungdoms (Myndigheds)Samarbejde for de mest kriminelle unge under 18 år.
Ansvarlig for skabelsen af 500 kommunale fritidsjob – mål nået i 2014 – og fortsættes.
Anvendelse af konflikthåndteringskoncept med frivillige i Hasle KFUM/Fuglebakken og med personale i Bispehaven.
Indsatskoordinering og styring i forhold til udsatte boligområder Bispehaven, i Tilst, Søndervang mv.
Initiering af anvendelse af tryghedsvandringer og fysiske forandringer som redskab i den kriminalpræventive indsats.
PTSD projekt Gellerup og Sødalsskolen.
Tryg start i livet – Innovationsprojekt 0 – 1 årige.
Reorganisering af Familieskolen.
Medarkitekt på lederråd i udsatte boligområder
Medvirken til udarbejdelse af ny Børn og Unge politik 2015 og 2016, samt ansvarlig i en forskudt parallel proces for ny Fritids- og Ungdomskole plan med dette områdes særlige opgaver.
Ansvarlig driftschef for implementering af byrådsforlig på Fritids- og Ungdomsskoleområdet 2015.
Ansvarlig for udvikling af fælles kommunikationsstrategi for UngiAarhus : ”Er du klar” – De nye 4. klasser og ”Klar til Klub” – Dualiteten i ungdomslivet.
Udgivelser
2013
Bidrag til Ungdomsringens Antologi: Læring til Livet: ”Det har på flere måder været en fantastisk sommer ….”
1989
Bog: Frontklubrapporten: Mellem 10 og 14. Om aldersgruppen 10 – 14 årige.
1980 – 1990
Lang rækker artikler og klummer i fagbladet ”Vi klubfolk”.
Referencer
Interne referencer – Børn og Unge, Aarhus Kommune:
Søren Aakjær, Børn og Unge chef.
Områdechef Jane Foged, Viborgvej.
UngiAarhus/FU -ledere:
FU-leder Mads Erik Seiersen, Syd.
Vice-Fu-leder Pernille Refstrup, Vest.
Leder af Gadeplan – UngiAarhus, Michel Larsen.
Fritidscenterleder Merete Poulsen, Tranbjerg – Hasselager, Syd.
Fritidscenterleder Ulrik Jørgensen, Tilst – Skjoldhøj, Vest.
Ungdomsskolekoordinator, Niels Rønde, Silkeborgvej, Vest.
Afdelingsleder Peter Harmsen, Sølyst/Strand, Nord.
Øvrige:
Marianne Bach, Pædagogisk leder, Skødstrup Skole.
Palle Nordendahl, FTR, BUPL.
Eksterne referencer:
Marianne Berthelsen, Læringschef, Hedensted Kommune.
Natascha Mannemar Jensen, Kontorchef Ledelsen og Politisk Betjening,
Socialforvaltningen, Aarhus Kommune.
Allan Aarslev, Politikommissær, Østjyllands Politi.
René Hauge Sørensen, Consulting Director, Data Information Management & Analytics, KMD.
Anders Skov, Centerchef, Job og Uddannelse, Beskæftigelsesforvaltningen, Aarhus Kommune
Direktør Allan Søstrøm, Østjysk Bolig.
Direktør Svend Erik Møller, Alboa, Aarhus.
Marie Bysted, Managing Partner, Creative ZOO.