Artikler og oplæg.
Tidsskrift for Socialpædagogik nr. 2/21: Fritids- og ungdomspædagogik er temaet. Svend Bak, Jesper Larrsen og jeg har begået en artikel. Læs den elektronisk – og bestil den til hands-on læsning i det nye år her
FRITIDS- og UNGDOMSPÆDAGOGIKKENS HISTORIE OG MODERNE OPGAVE
Abstract.
I denne artikel starter forfatterne ud i spørgsmålet: Hvad er fritids- og ungdomspædagogikkens historiske udspring, hvad blev opgaven og hvordan kan den placere sig i et forandret pædagogisk landskab.
Vi ser at fritiden, barndommen og ungdommens opkomst er et resultat af samfundets udvikling og kobler denne udvikling med en analyse af de historisk dominerende dannelsesidealer, der bliver styrende for de fritids- og ungdomspædagogiske institutioner. Herefter overgår artiklen til en mere normativ karakteristik af afsæt og greb for fritidspædagogikken og ungdomspædagogikken med afsæt i aldersgrupper 6 – 9 år, 10 – 14 år og 15 – 25-årige.
Afslutningsvist udpeger artiklen opmærksomheder for de nationale, kommunale og lokale områder, der tager sigte på en fortsat udvikling af fritids- og ungdomspædagogikken med et ståsted i fritiden som et område,der har værdi i sig selv.
Mellemformer - Bladet Ungdomsskolen
I dette temanummer finder I min artikel: Ungdomsskolens format i Mellemformer.
Her belyser jeg de to grundlæggende forskellige positioner, de unge er i: undervisning og fritidsaktivitet. Via 3 grundlæggende principper kan ungdomsskolen få endnu mere retning på sit indspil og udspil til Mellemformer i udskolingen.
Lederteam Silkeborg Ungdomsskole 12. december 2019
Lederteam power - point
Lære - aflære skabelon
Organisations set-up - Resultatønsker
Feed back - Feed forward - Samtaleskabelon
Teammødedagsorden
Odder Ungdomsskole Pædagogisk Dag 25. januar 2020
Oplæg: Fritids- og ungdomspædagogik anno 2020.